Canada and USA 2010

14 augustus 2011

overnachting: Lalandia Feriecenter, Billund

Route dag 8

We vertrekken vandaag weer naar onze volgende locatie. Na het ontbijt gaan alle spullen dus weer in de auto en checken we uit. We rijden eerst nog een klein stukje naar het noorden en steken bij Løgstør de Limfjord over. Vandaar rijden we richting de Noordzee-kust waar we een heel stuk door het nationale park Thy rijden. Het is hier afwisselend bebost met o.a naaldbomen,  maar ook een soort heidevlakten die je in Nederland ook wel achter de duinen hebt. Het is alleen wel veel breder. Uiteraard zien we langs de route ook weer veel graan- en maisvelden.

Het valt ons overigens wel op dat het overal (ook in de dorpen en steden die we de hele vakantie al passeren) erg rustig is. Vandaag is het zondag, maar ook op de andere dagen is het wel opvallend dat het geen land is waar de mensen veel buiten leven. De dag was zonnig gestart, maar tegen het einde van de rit was het toch weer beginnen te regenen. Aangezien we toch in de auto zitten, is het nu niet zo heel erg.
Onderweg
In de loop van de middag komen we aan  in Billund. Het vakantiepark ligt direct tegenover de ingang van Legoland. Aan het begin van het park is een (hele) grote hal waar alle restaurants, sporthal, bowlingbaan, shops, etc bij elkaar zitten. Ook is hier het grote zwemparadijs en de incheckbalie. We krijgen direct al onze spullen mee, maar kunnen pas om 3 uur het huisje in. Daarom gaan we eerst  naar het centrum van Billund. Als we daar heen rijden, komen we ook langs de kantoren van Lego. Grappig om te realiseren dat hier alle bouwwerken zijn bedacht waar ik vroeger, en Mick nu zo veel uren mee hebben gespeeld ! In het centrum zijn vrijwel alle winkels dicht (zondag), maar we kunnen wel even boodschappen in een supermarkt doen. Ook eten we een late lunch.

LalandiaNa 15.00 uur gaan we naar ons huisje en dit blijkt heel mooi te zijn. Het is groot en van alle gemakken voorzien. Het is ook erg handig dat er een wasmachine en een droger in het huis zitten. Zo kunnen we gewoon hier de spullen weer wat schoon krijgen. Dit is extra handig voor de spullen van Mick. Zo kunnen we zijn koffer netjes schoon inpakken als we hier weer weggaan. We zetten hem namelijk op de terugweg direct bij Oma Dijkema af, omdat hij dan een paar dagen met haar op vakantie gaat.

Nadat we al onze spullen uit de auto hebben gehaald, gaan we de rest van de middag naar het zwembad. Daarbij moeten we eerst nog even langs de receptie. We hadden namelijk polsbandjes  (met ingebouwde chip) gekregen, die je voor diverse dingen kan gebruiken:  als sleutel voor het huis, kluisjes, toegang zwembad, etc). Mylla had per ongeluk haar bandje dichtgemaakt voordat hij om haar pols zat. Deze kunnen eenmalig vastgemaakt worden, dus was nu niet meer te gebruiken....In de beschrijving stond dat je bij de receptie nieuwe bandjes kon halen, als dat nodig was. Dit was echter wel tegen betaling... Waarschijnlijk keek ze zo sip, dat ze zonder kosten een nieuwe kreeg :-)

Het waterparadijs was erg uitgebreid. Er waren heel veel glijbanen, die we uiteraard direct allemaal hebben uitgeprobeerd. Bij sommige banen moest je in een band zitten, waarbij er ook één was waar we met z’n  vieren tegelijk in een hele grote zaten. Na een paar bochten dook je een enorm diep gat in, om te eindigen in een soort draaikolk.
Aquadome
In weer een andere (de Octopus) ging je op een soort sleetje en startte je in vier buizen naast elkaar. Iedereen ging dan van zijn eigen glijbaan en aan het einde kwamen alle armen bij elkaar en gleed je naast elkaar naar de finish. Ook was er een golfslagbad en een “cave” waarin je onderwater naar een aquarium kon kijken. Dan zag je (uiteraard) vissen, maar ook mensen aan de andere kant van het aquarium, die daar in het restaurant aan het eten waren. Voor Mick en Mylla was het natuurlijk heel leuk om naar hen te zwaaien.

Na het zwemmen zijn we in ons huisje gaan eten. Dit keer met als toetje een speciale Scandinavische Ben & Jerry smaak: Nordic Water Peace......